- O czym będziemy mówić w tym roku?
Poniżej możesz zapoznać się z tematami prezentacji. Lista jest cały czas uzupełniana...
Szkolenie w formacie SCORM nie jest pierwszym wyborem podczas tworzenia kursu na Moodlu - szczególnie na uczelniach wyższych. Kojarzy się z zamkniętą, trudną do edycji formą czy długimi kursami na 150 slajdów. Ale… SCORM to przecież tylko standard zapisu, a na długo przed eksportem gotowego pliku może dziać się magia! Dlatego zapraszam do przekonania się o bardzo kreatywnym obliczu SCORMa. Pokażę przykłady gier, symulacji czy ćwiczeń, których nie znajdziecie na Moodlu czy w aktywnościach H5P.
Jagoda Adamska, InQuest
„Zróbcie nam z tego e-learning” – mówi klient przekazując prezentację. Nic prostszego – tutaj dodać grafikę, tam animację, na koniec test, co jakiś czas „kliknij, żeby dowiedzieć się więcej”, a może nawet jakaś postać, która poprowadzi uczestnika przez szkolenie. Taki wiecie, przewodnik.
No i mamy e-learning. A właściwie prezentację, tylko jakby ładniejszą i bardziej „interaktywną”. Znaczy w sumie jednak e-learning. Ale czy na pewno?
Opowiem o często pomijanym i niedocenianym etapie projektowania – pomyśle na szkolenie. Jak można to poukładać tak, żeby faktycznie było szkoleniem, a nie tylko interaktywną prezentacją?
Tomasz Alfut, InQuest
Według statystyk ClickMeeting średni czas wydarzenia w branży edukacyjnej wynosi 100 minut, jednak przeciętny uczestnik wylogowuje się po 79 minutach. I choć to najlepszy wynik, biorąc pod uwagę wszystkie branże, warto powalczyć o pozostałe 21 minut! Jak sprawić, aby uczestnicy sami z własnej woli zechcieli spędzić tak długi czas na webinarze? Jakie są dobre praktyki? Jakie narzędzia mamy do dyspozycji? W trakcie prezentacji pokażę, że proces angażowania uczestników rozpoczyna się jeszcze przed startem wydarzenia i wcale nie musi, a wręcz nie powinien ustawać wraz z jego zakończeniem.
Tomasz Bołcun, ClickMeeting
Gdy podejmowaliśmy decyzję o stworzeniu systemu analityki dydaktyki w Akademii WSB, poszukiwaliśmy danych umożlwiających projektowanie procesów edukacyjnych w uczelni w oparciu o dowody. Chcieliśmy zrozumieć mechanizmy uczenia się studentów w konkretnym środowisku edukacyjnym, jakim jest platforma e-learningowa i określić, które z działań nauczyciela rzeczywiście wpływają na skuteczność uczenia się. Potrzebowaliśmy tych danych by zmieniać, dostosowywać, personalizować, optymalizować, automatyzować, dostarczać danych, analizować wzorce, monitorować… Opowiemy o tym, jaki model analityczny powstał i jak w praktyce sprawdzają się nasze założenia z dwóch perspektyw: administratora platformy e-learningowej i nauczyciela - dydaktyka. Pokażemy, z których raportów korzystamy najczęściej, a które „przestrzeliliśmy”. Czy dostarczane w raportach dane wystarczają do zdefiniowania problemów i gdzie dostrzegamy luki. I w końcu, w jaki sposób informacje o tym, jak pracuje nauczyciel – które działania są najbardziej pracochłonne i czasochłonne – pozwalają mu zadbać o swój dobrostan i prowadzą do optymalizacji, np. poprzez automatyzację procesów np. informacji zwrotnych, integrację systemów, wprowadzenie modelu komunikacji ze studentami na platformie Moodle.
Iwona Choncia, Akademia WSB
Akt I Edyta Detz - koordynatorka grupy TEBuBelfrzy o tym, jak to się zaczęło
Akt II Grzegorz Kaczmarek o pracy i współpracy nie tylko w Strefie nauczyciela
Akt III Marta Tańska o oswajaniu uczniów i matematyki w Moodle'u
Edyta Detz, CRE EDICON
Grzegorz Kaczmarek, TEB Edukacja Poznań
Marta Tańska, TEB Edukacja Gdynia
Wdrażając lub rozwijając e-learning na uczelni wyższej często koncentrujemy się na doborze najlepszej technologii oraz wypracowaniu skutecznej metodyki. Staramy się wprowadzić dobre praktyki oraz profesjonalnie przeprowadzić wdrożenie. Tymczasem pomimo naszych wysiłków coś umyka, wdrożenie rozwleka się niemiłosiernie, użytkownicy nie chcą korzystać z platformy, władze uczelni są niezadowolone, a wytworzony content wydaje się jakiś nijaki. Zastanawiamy się, czy odpowiednio przeprowadziliśmy szkolenia, wystarczająco dopracowaliśmy metodykę i dokonaliśmy dobrego wyboru technologii. Tymczasem skuteczne przeprowadzanie zmian to w dużej mierze znajomość ludzkiej natury, mechanizmów psychologicznych i kultury organizacyjnej danej uczelni. I właśnie w tym obszarze chciałbym podzielić się z Wami swoimi doświadczeniami.
Łukasz Fojutowski, Fundacja Rozwoju, Edukacji i Technologii
AI nie bez podstaw, dla wielu edukatorów jawi się jako zagrożenie dla kreatywnego myślenia i samodzielnej pracy. Rozwój AI niesie ze sobą wiele wyzwań dla projektantów rozwiązań szkoleniowych. Pierwszym jest integracja komponentów AI z materiałami szkoleniowymi w taki sposób, aby właśnie wspierały proces edukacyjny. Drugim to zminimalizowanie ryzyka „halucynacji” algorytmów. Trzecim zaś utrzymanie poziomu flow, jakie niesie kontakt z narzędziami AI. W oparciu o te wyzwania i jeszcze kilka mniejszych postanowiliśmy wyszkolić konsultanta AI jako dodatkowe wsparcie dla uczestników szkolenia. Podczas naszego wystąpienia zdamy relację z naszej pracy. Opowiemy co nam z tego wyszło, jakie napotkaliśmy ograniczenia i jak sobie z nimi poradziliśmy.
Iryna Kalkatina, LLidero
Marek Macionga, LLidero
Zapraszamy na case study - od sposobu na sfinansowanie, pomysł, projekt, wyzwania, trudności, aż po końcową realizację i spięcie wszystkiego z platformą Moodle:) Onboarding dla studentów z zagranicy na Uniwersytecie Łódzkim zyskał nowe, bardzo ciekawe narzędzie. Zabierzemy Was w podróż, w czasie której poznacie bliżej projekt, który mamy przyjemność realizować w roku 2024.
Łukasz Kiełbasa, WeLearning
W trakcie prezentacji, Greg omówi znaczący wpływ sztucznej inteligencji (AI) na edukację, zwracając szczególną uwagę na jej zastosowanie w platformie Moodle. Przeanalizuje rezygnacja Martina Dougiamasa z roli dyrektora generalnego (CEO) Moodle, rozważając, czy jego decyzja była podyktowana chęcią skupienia się na "nowych wyzwaniach" i przekonaniem, że "sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w edukacji". Greg zademonstruje również kilka narzędzi AI na platformie Moodle, które już teraz mogą znacząco ułatwić pracę wykładowców i uczynić nie tylko bardziej angażującym, ale i kreatywnym.
Greg Margas, Enovation
W prezentacji odpowiemy na powyższe pytanie przedstawiając urzeczywistnioną ideę gamifikacji w postaci gry poważnej. Pokażemy krok po kroku realizację wewnętrznego projektu obejmującego zastosowanie gamifikacji w nauczaniu technologii informacyjnej na kilku kierunkach studiów na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Przedstawimy naszą motywację, pracę oraz rezultaty w postaci efektów trojakiego rodzaju – gry poważnej i naszej refleksji z nią związanej oraz odbioru i opinii studentów na temat zaproponowanego przez nas sposobu uczenia się.
Joanna Markowska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Monika Brząkała, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Martyna Burdzy, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Joanna Borowiec-Jaskólska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Kamila Pawłowska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Tomasz wyliczy (z dokładnością do 1 centa!) dlaczego opłaca się używać otwartego oprogramowania.
Tomasz Muras, Enovation
Tomasz pokaże, jak łatwo jest przejść na Ciemną Stronę Mocy i zostać hakerem. Umiejętności wymagane do ukończenia kursu: obsługa przeglądarki internetowej (poziom podstawowy).
Tomasz Muras, Enovation
Prezentacja będzie poświęcona zagadnieniom inkluzji cyfrowej i dostępności w edukacji oraz technologii. Będziemy się przyglądać jak technologie cyfrowe oparte o TTS mogą pomóc w zniwelowaniu barier w dostępie do nauki i informacji. Prezentacja podkreśla kluczowe znaczenie tworzenia dostępnych platform edukacyjnych oraz narzędzi, które pozwalają na szerokie uczestnictwo osób o różnym stopniu sprawności i z różnych środowisk. Omówimy również praktyczne rozwiązania, które sprzyjają angażowaniu szerszej publiczności w proces edukacji i społeczeństwo cyfrowe. Na zakończenie, przedstawiamy strategie i inicjatywy, które zachęcają do aktywnego uczestnictwa i mogą przyczynić się do zwiększenia równości w dostępie do edukacji. Celem tej prezentacji jest inspirowanie do działania na rzecz bardziej inkluzywnego i dostępnego środowiska cyfrowego.
Łukasz Strenk, ReadSpeaker
Wymiany wirtualne są słabo znane i praktykowane w akademickiej Polsce, o czym przekonałam się szukając respondentów do badań na temat. Opowiem o tych wymianach, bo zasługują na popularyzację; i o swoich badaniach nad nimi, bo zebrane przeze mnie dane układają się w ciekawy obraz.
Anna Turula, Uniwersytet KEN w Krakowie
Jesteś dydaktykiem/dydaktyczką, która uważa, że się da czy że się nie da, szczególnie na uczelni technicznej? Dasie i Niedasie rozważają ten problem i pokazują jak używać aplikacji online, aby rozwiązać niektóre z dydaktycznych dylematów, np. motywowanie studentów, ocena rówieśnicza, udzielanie informacji zwrotnej, jednocześnie podnosząc swoje kompetencje cyfrowe. Efektem 'ubocznym' tego projektu jest świetna zabawa i rozkręcanie mediów społecznościowych.
Ewa Zarzycka-Piskorz, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Renata Iwan, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Wkrótce opublikujemy kolejne tematy prezentacji...
fotografia: zamek w Bobolicach (fot. PS)